Prop de 40 empreses van participar el passat divendres 13 de febrer a la primera sessió de treball organitzada des del Barcelona Clúster Nàutic, amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya a través del seu Centre Tecnològic CIT UPC. L’acte va servir per presentar projectes d’innovació tecnològica que realitzen centres d’investigació relacionats amb la UPC i empreses de l’àmbit privat.
La benvinguda de l’acte va anar a càrrec de Toni Tió, president del Barcelona Clúster Nàutic, Esther Real, vicerectora de Transferència de Coneixement de la UPC, i Santiago Ordàs, degà de la Facultat de Nàutica, espai on es van realitzar les conferències. Tots tres van coincidir a remarcar la importància d’aquest tipus de trobades, no només pel contingut innovador sinó també com un excel·lent punt de trobada per traçar noves sinèrgies entre les entitats professionals que formen part del teixit nàutic a casa nostra.
Tecnologies i coneixement aplicable en l’àmbit marítim
L’encarregat d’obrir la sessió de treball va ser Jaume Castellà, del Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes de la Universitat Politècnica de Catalunya (CD6 UPC). Aquest equip treballa en el camp de l’Enginyeria Òptica i fotònica i amb l’objectiu que el coneixement que genera arribi al mercat en forma de nous productes. Entre els projectes que va presentar Castellà hi havia la càmera LIDAR, un prototip que permet fotografiar actualment 20 fotogrames per segon i obtenir una imatge espacial basada en la proximitat. L’enginy, com van constatar algun dels assistents, té moltes aplicacions en l’àmbit nàutic, sobretot en seguretat o en la manipulació de robots.
Un altre dels projectes que va presentar el director gerent de CD6 UPC va ser el LUS, un emissor i un receptor de làsers ultrasònics que permet detectar esquerdes no visibles, per exemple, al casc d’un vaixell.
Investigació electrònica
Sota el lema “No fun, no innovation”, Antoni Sudrià, de CITCEA UPC, va explicar la filosofia del centre de recerca especialitzat en l’electrònica de control i de potència, les comunicacions industrials i el control digital amb processadors. Sudrià va presentar alguns dels projectes que han dut a terme relacionats en l’àmbit marítim, com un generador d’energia a partir de les onades o un robot d’exploració submarina.
També va presentar projectes que, tot i no estar relacionats directament amb el sector nàutic, sí que es podrien extrapolar i buscar una aplicació pràctica, , com un carregador de bateries amb una potencia de 14kW i amb una tensió de 700v que es va desenvolupar pels els camions híbrids d’escombraries.
Innovació a l’abast de les embarcacions pesqueres
Tot seguit va ser el torn de Joaquin del Rio, del Centre de Desenvolupament Tecnològic de Sistemes d’Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI UPC) i que treballa, entre d’altres, amb tecnologies marines com la instrumentació oceanogràfica. Precisament, un dels projectes presentats va ser l’observatori OBSEA, una estació submarina col·locada a 4 km de la costa de Vilanova i la Geltrú que envia informació en temps real de diferents paràmetres del medi marí i per l’adquisició contínua de dades, entre altres.
SARTI UPC també és responsable del projecte pilot Fishing & Marketing Box, una iniciativa pel desenvolupament d’un sistema de gestió integral de l’activitat de les embarcacions pesqueres (recorregut i localització, control de modalitat de pesca, declaració de desembarcament...) i que ja s’ha provat amb èxit a Vilanova.
L’últim ponent va ser Julio Garcia, del CIMNE de la Facultat de Nàutica, un centre d’investigació que desenvolupa, entre d’altres, eines per optimitzar el disseny hidrodinàmic d’embarcacions esportives i un sistema de generació d’energia a través de l’explotació de les corrents marines en aigües profundes.
Acostar la investigació a les empreses
La majoria dels projectes d’investigació presentats estaven ja finalitzats. Tot i que en molts casos es tractava d’iniciatives que resolien problemàtiques molt concretes, els exemples exposats van servir per prendre bona nota de com la innovació tecnològica es pot aplicar al dia a dia de les empreses nàutiques.
En aquest sentit, es va recordar als assistents la possibilitat que acullin estudiants d’últim any de la Facultat de Nàutica perquè duguin a terme el seu treball de final de carrera en relació a la seva empresa. Un primer pas, van indicar els responsables de la FNB, d’introduir-se en el món de la investigació i conèixer com les universitat poden ajudar les empreses a respondre als seus reptes professionals.
El Barcelona Clúster Nàutic ha estat present en una nova edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, consolidant el seu paper com a agent clau en l’impuls del sector nàutic…[+]
El Barcelona Clúster Nàutic ha tingut una destacada participació a l’Àgora Port del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, un espai de referència per al diàleg, el coneixement i la innovació…[+]
En el marc del Monaco Yacht Show 2025, el Barcelona Clúster Nàutic i el Cluster Yachting Monaco han acordat col·laborar de manera més estreta amb l’objectiu de reforçar els vincles…[+]